GEZİMGAHINGA ULUSAL PARKIUGANDAUGANDAULUSAL PARKLAR

MGAHINGA ULUSAL PARKI (GOLDEN MONKEY TREKING)

Kivu gölünden ayrılıp, Uganda sınırına doğru yola çıktık. Mesafe kısa olmasına ragmen, yolların kalabalıklığı, arabaların hız yapamaması gibi nedenlerle Uganda sınırına varmamız 1 saat civarında sürmüştü. Yapmamız gereken ilk iş Ruandadan çıkmaktı, işlemler çok kısa sürdü.20 mt ileride Uganda yetkilileri  bütün arabayı boşalttırıp, x-ray den geçirdiler.

Ardından pasaportlarımızı alıp, yan ofisteki Uganda gümrük polisinin karşısında sıraya girmiştik. Polis ,pasaportlarımıza bakıp, Türk olduğumuzu anlayınca uzun uzun sorguladı ve yorumlarda bulundu. Sancısının ne olduğunu konuşmanın sonunda anlamıştık, muhtemelen Ugandada ki Türk okulunda okumuş ve onların etkisinde kalmıştı. Sonunda pasaportlarımıza giriş kaşelerini  bastı ve tekrar arabamıza doluştuk.

Rehberimiz ve şöförümüz Ugandalı Rogers ,ilk yerleşim yerinde  para bozdurmamız gerektiğini ve yanımızda  Uganda Şilini bulundurmamızın bizim yararımıza olacağını söyledi. Bunun gerçekten önemli olduğunu seyahatimizin ilerleyen günlerinde anlamıştık.

İlk yerleşim yerine geldiğimizde rehberimize bozdurmak istediğimiz tutarda USD verdik,arabadan inerken camları ve kapıları kapalı tutmamızı tavsiye ederek gitti. Dönüşü uzadıkça endişelenmeye başlamıştık. Nereye girdiğini,kimlerle görüştüğünü bilemiyorduk. Başına bir şey gelmiş olması halinde ne yapacağımızı bilmiyor olmamız gibi.

Neyse ki biraz daha bekledikten sonra bir tomar parayla döndü arabaya ve tekrar yola çıktık.

Gerçek Afrika başlamıştı,tek,tük ışıkların olduğu karanlık ve kalabalık yollar. Yolların asfaltları delik,deşik. Bir sure bu şekilde yol aldıktan sonra ana yoldan ayrılıp, Mgahinga dağlarına doğru köy yollarına  girdik. Girdiğimiz yol ana yoldan daha da karanlık ve yolun sağında,solunda köylerine doğru yürüyen yüzlerce kadın,erkek ve çocuk doluydu. Çukurlar bir tekerlek boyundan  bir kaç tekerlek boyutuna çıkmıştı. Yanımızdan sık ,sık üzerinde iki ya da üç kişi taşıyan çin malı motorsikletler uçar gibi geçiyordu. O yollarda kasksız,korunmasız nasıl böyle gidebildiklerini hiç anlayamıyorduk.

Rogers biraz yolun sağından,biraz solundan gide gide hava kararırken kalacağımız yer olan “ Mgahinga Lodge” a bizi getirmişti. Kalacağımız yerin güzel olduğunu gece karanlığında bile hissetmiştik. Hızlı bir yemek yedikten sonra hemen uyumak üzere klübemize çekildik. Sabah erkenden “ Golden Monkey” leri görmek üzere uzun bir yürüyüş bizi bekliyordu.

Lodge’un çok büyük ve yemyeşil bir arazide kurulu olduğunu sabah uyandığımızda anlayabildik. Çok keyifli ve temiz bir tesisti. Mükemmel bir doğanın içinde, Gahinga dağının eteklerinde kurulu ,yerli köy evleri gibi yapılmış ,odaları geniş,temiz bir tesis. Gün doğumu saatlerinin manzarası ayrıca güzeldi. Dağın zirvesinde  asılı gibi duran bir bulut, her dakika ayrı bir şekil alıyordu, son hali tam zirvesinde anafor yapan deniz görüntüsüydü. Hemen fotoğraf makinamı çıkartıp o anı yakalamaya çalıştım.

GOLDEN MONKEY YÜRÜYÜŞÜ

Hızlı bir kahvaltının ardından, diğer yürüyüşçülerle buluşacağımız noktaya gitmek üzere tekrar arabamıza bindik. Sabahın erken saatleri olmasına ragmen bütün yol ve içinden geçtiğimiz köylerde insanlar sokaktaydı. Uganda da yıllık nüfus artışının %3,5 olduğunu düşününce sokaklardaki çocuk sayısına şaşırmamak gerekiyor aslında,ancak insan yine de şaşırmadan edemiyor.

Milli park alanına vardığımızda  “Golden Monkey” yürüyüşüne katılacak bir kaç grup olduğunu gördük. Gişeye gidip ismimizi kaydettirdik. Mgahinga milli Parkına giriş için kişi başı 100 usd ödenmesi gerekiyordu,ödedik ve girdik.

Uganda ve Ruanda, dünyadaki nesli tükenmekte olan altın maymuna ev sahipliği yapan şanslı ülkelerden. Bu nadir primatlar Afrika’ya özgü ve Virunga Ormanları içerisinde bulunuyorlar.

Altın maymunlar Eski Dünya maymun düzenine aittir ve bir zamanlar mavi maymunun bir alt türü olduğu düşünülmüştür. Nüfuslarının, Virunga bölgesinde hayatta kalan yaklaşık 4000-5000 üye olduğu tahmin edilmektedir. Bilimsel olarak, altın maymunlar Cercopithecus kandti olarak bilinir ve diğer türlerden sırtlarında ve yanlarında altın-turuncu yamalar ile ayrılırlar .

Milli Parkın rehberi ziyaretçileri 8’er kişilik iki gruba ayırdı. Her grubun başında bir rehber,İki tane AK-47 ( kalaşnikof) taşıyan korucu bunlardan birisi yürüyüş kolunun önünde,diğeri ise en arkasında yürüyorlar. Ormanın içerisinde zaman zaman  rastlanılan yabani filler ve mandalar ile kaçak avcılara karşı grubu korumak ve iz takip etmek için bulunuyorlar.

Rehberimiz yaklaşık 20 dk süren bir brifing verdi. Golden Monkey’lerin yaşam alanları,gezindiği yerler, yapmamız ve yapmamaız gereken konuları anlattı. Uzun ve tırmanma gerektiren bu yürüyüş için “ taşıyıcı” isteyen olup olmadığını sordu. Bazı yürüyüşçüler eşyalarını taşıyıcılara  taşıttırdılar ve bu hizmetleri karşılığında 5 usd karşılığı  Uganda şilini ödediler. Bu yürüyüş için çok önemsemediğim taşıyıcı tutma işinin Bwindi de Dağ gorillerinin ziyaretinde çok önemli ve gerekli olduğunu daha sonra anlamıştım.

Tırmanışımız süresince rehberimiz ağaçlar,çiçekler,hayvan izleri vs.konusunda sürekli bizi bilgilendirdi. Yaklaşık iki saat süren yürüyüşün sonunda bambu ormanlarına geldik. Golden Monkey’ler Bambu ağaçlarının taze yapraklarıyla besleniyorlar ve çoğunlukla ağaçların tepelerindeki filizlere ulaşmaya çalışıyorlar.

Rehberimiz sessiz olmamızı söyleyip,ağaç tepelerini araştırmaya başladı, gerçekten de kısa bir zaman sonunda  Golden Monkey kolonisiyle aynı ortamı paylaşır olmuştuk. Önceleri ağaç tepelerinde gezinip,o ağaçtan,bu ağaca uçuşan maymunlar, yavaş yavaş alt dallara doğru inmeye başlamışlardı.

Ziyaret süremiz 1 saatle sınırlıydı, izleyip,fotoğraflarını çekip, peşlerinde koşuşturmaktan sürenin nasıl geçtiğini anlayamamıştık. Toparlandık ve dönüş yoluna geçtik. Dönüş, çıkıştan daha kısa sürmüştü. Başlangıç noktasında bizi bekleyen arabamıza doluşup, Bwindi National Park’a doğru yola çıktık.

Uganda nın resmi tarihini öğrenmek için tıklayınız.

Mgahinga Ulusal Gezi parkı gezimiz için tıklayınız.

Mgahing-Bwindi Ulusal Park Yolu gezimiz için tıklayınız.

Bwindi Ulusal Parkı Goril ziyareti için tıklayınız.

Pigme Köyü ve İlk Okulu, Yerel Doktor ve Yetimhane ziyareti için tıklayınız.

Queen Elizabeth Ulusal Parkı ve Kazinga ziyaretimiz için tıklayınız.

Kibala Forest Ulusal Parkı ve Chimpanzee Trekking gezimiz için tıklayınız.

Kampala Entebbe ve İdi Amin yazımız için tıklayınız.

Dian Fossey yazımız için tıklayınız.